För att Google Ads och Analytics fortsatt ska fungera bra, uppgradera nu till Consent Mode V2

För att er Google Ads-annonsering och analyser av era webbplatser (Google Analytics) inte skall försämras eller helt sluta visas, är det viktigt att ha rätt metoder på plats innan 6 mars 2024, för att fortsätta använda funktioner för annonsanpassning. Det är alltså hög tid att implementera samtyckesläge version 2 så snart som möjligt.

Denna information gäller dig som jobbar inom IT, som dataskyddsombud, med compliance/regelefterlevnad, är webbplatsansvarig, jobbar med digital marknadsföring (SEM) eller som juridisk rådgivare.

Vad är viktigt att veta gällande Google Consent Mode V2 och EU:s digitala marknadsakt – och hur ska din verksamhet agera?

Digital Markets Act (DMA)

Under 2022 startade ett nytt initiativ från EU; Digital Markets Act (DMA) som begränsar hur stora teknikföretag som Google, Apple, Amazon och Meta hanterar konkurrens och användardata. För att göra webben som marknadsplats mer hållbar och rättvis, genom att främja konkurrens samt ge ett bättre skydd för individer.

Google Consent Mode v2

I och med DMA har Google nu skapat en uppdaterad version av samtyckesläge, Google Consent Mode v2, som gör det möjligt för företag att justera funktionen hos Google-taggar baserat på användarens samtycke för annonser (Google Ads) och analys-cookies (GA4, Google Analytics). Detta säkerställer att spårning för reklamkampanjer endast sker med användarens samtycke.

 

Med Cookiebot CMP kan ni lättare uppfylla kraven

Med Cookiebot CMP (Consent Management Platform), scannas och kontrolleras din webbplats för att identifiera cookies och spårningstekniker som används. Den kategoriserar automatiskt cookies och spårare och blockerar dem tills besökarna ger sitt samtycke. Vilket förenklar strategier för hantering av användarsamtycke. Cookiebot CMP är Google-certifierad.

 

DevCore är Platinum Cookiebot Partner

Vi har uppnått högsta nivån som Cookiebot Partner; Platinum & Certified Partner. Det betyder att du kan känna dig säker på att vi kan hjälpa din organisation med allt gällande Cookiebot CMP och i detta fallet även Google Consent Mode och DMA. Vi är även specialister på CMS som Optimizely, Episerver, Umbraco och Wordpress.  Mer om våra partnerskap här.

 

Söker du hjälp med Consent Mode v2 för din verksamhet?

Vi är webb- och analysspecialister som hjälper företag med allt inom webb, och att navigera i dagens komplexa landskap av datasekretess och efterlevnad. Vi är här för att hjälpa dig varje steg på vägen, från att förstå kraven till att implementera och upprätthålla efterlevnad även framåt. Mer info om uppgradering till v2 hittar du här.

 

Vill du veta mer om Consent mode och CMP?

Hör av dig vi svarar gärna på dina frågor.


Kontakta oss

 

Fler nyheter & tips

Effektivare byggprojekt med rätt digitala verktyg och Umbraco CMS

En modern och tydlig webbplats är avgörande för att effektivt marknadsföra produkter och tjänster. Vi fick uppdraget att utveckla en användarvänlig Umbraco-webbplats åt en kund som erbjuder samarbetslösningar för bygg- och infrastrukturprojekt – en lösning som nu hjälper dem att nå rätt målgrupp och växa digitalt.

Till nyheten

Många företag nyttjar inte SharePoints fulla potential – gör ni?

SharePoint är en kraftfull plattform i Microsoft 365, men många företag missar dess fulla potential. Visste ni att om ni använder Teams, så använder ni redan SharePoint – men kanske utan att utnyttja alla möjligheter?

Till nyheten

Branschorganisation stärker varumärket och attraherar talanger med ny Optimizely-webb

Hur skapar man en modern och användarvänlig webbplats som både stärker varumärket och fångar rätt talanger? Det var utmaningen som en stor svensk branschorganisation stod inför – och vi på DevCore fick möjligheten att leverera en lösning anpassad för deras behov.

Till nyheten

Kontakta oss. Vi hjälper dig.

+46 (0)8 24 40 30 info@devcore.se

Your web browser is out of date. Update your browser for more security, speed and the best experience on this site.

Update your browser